Протестиращи към Славов: Дори не сте подготвени да ни излъжете като хората

1850

„Вие сте дошли тука, а дори не сте подготвени да ни излъжете като хората. Стига с тези лъжи, само заучени фрази! Дайте едно адекватно решение! Писна ни!” С тези думи се обърнаха протестиращи към областния управител Недялко Славов днес до кръговото кръстовище на изхода на Смолян посока Рожен до сградата на „Агенция” Митници. Там преди 8.00 часа сутринта се състоя протест на около 30 жители на региона, пряко засегнати от затворения вече 5 месеца главен път Смолян – Мадан на разклона за Тикале. Да чуят протестиращите бяха дошли още зам.-областният управител Владимир Гърбелов, зам.-кметът на Смолян инж. Марияна Цекова, шефката на Областното пътно управление инж. Костадинка Миланова, ръководителите на групи в ОбС Ангел Безергянов (ГЕРБ), Кирил Хаджихристев (КРОС), общинските съветници Филип Топов, Анита Чолакова и Екатерина Гаджева (ГЕРБ), Валентин Кюлхански и Валентин Цолов (КРОС). На място имаше и десетина полицаи начело с началника на Районното управление на МВР в Смолян Костадин Бундов. Присъствието на повече полицаи бе заради заканата на протестиращите, че ще затворят пътя за Пловдив, за да бъде чуто искането им – в най-кратък срок да бъде разчистено свлачището и да бъде пуснато движението поне в едната лента.

„Играете си с живота на хората”

„От нашите пари взимате заплатите си, г-н областен. Храните семейството си от моите пари. Какви мерки взехте за четири месеца. Играете си с живота на хората. Това е престъпление“, изригна възрастен мъж. „Процедурите в България са такива и ние сме длъжни да ги спазваме, защото след това ние ще се обясняваме по прокурори“, оправда се Недялко Славов. „Аз съм по-съгласен Вие да се обяснявате, отколкото аз да се обяснявам пред прокурор, ако утрепя някой на пътя“, контрира шофьор не тежкотоварен камион от Мадан, който разказа, че ежедневно падат камъни на пътя Смилян – Рудозем, а пътят край Чокманово е ад за шофьорите на тирове. „За свлачището Асеновград – Чепеларе, имаше ли вчера процедури?“, продължаваха да задават въпроси хората. „600 тона свлачище на пътя за Пловдив бе разчистено вчера за 4 часа и движението бе пуснато в едната лента. Тикалското стои вече пет месеца, няма кой да разчисти едното платно, да се сложи светофарна уредба”, продължаваха да нареждат протестиращите.

Въпроси без отговор

„Колко човека работят на най-голямото свлачище в България, нали така го нарекохте?” Никой от представителите на властта не отговори на този въпрос. И на питането „на коя дата АПИ възложи аварийното укрепване?” отговорът остана неясен. Славов каза, че в началото на юли. На последвалия въпрос какво са правили в Пътната агенция от април до юни, областният обясни, че се е проектирало. Мълчание последва и след въпроса защо фирма „ИСА 2000” не е санкционирана за преминаването на нейните камиони през свлачището. „Не знам колко пари е бил проекта, не знам кой колко е усвоил и присвоил, но това е смешна работа. Товарните автомобили на „ИСА 2000″ може да минават, мърдат камъка, а ние какво да правим?“ -попита шофьор.

Новината: Обходът още е в строеж

„Ако пътуват децата на властимащите, много бързо ще се разчисти пътят. За едно денонощие ще бъде оправено, но техните деца не пътуват по това най-ужасно трасе (изключително стръмният и опасен обход на свлачището – б. а) – занарежда жена. Чувайки, че три месеца са проектирали укрепването на свлачището, заваляха нови въпроси – обхода за колко го проектирахте, за колко пари го построихте. „Няма пари за този път, това е строеж в момента. Не е въвеждан в експлоатация“, отговори зам.-кметът инж. Марияна Цекова. „Значи пътят е пуснат за движение като строителен обект“, попита мъж. „Точно така“ – натърти Цекова, като допълни, че обходът е временен път.

Протестиращите упрекнаха Славов за това, че не е отишъл на втория протест на 1 август на разклона за Тикале. „За тези протести ние не получаваме информация – нито за първия, нито за втория, нито за този. За днес разбрах през медиите.“- обясни Славов. „От кого да я получите – от един човек, който после да бъде заплашван и издирван ли?” – отвърна един от мъжете и припомни как организатори на първия протест са проверявани в ГРАО и в системата на МВР дали са съществуващи лица. „Миналия път, който е организирал протеста, са го издирвали в МВР, ГРАО. Какво ги интересува кой организира този протест?“, продължи въпросите си протестиращият по повод информациите от представители на ГЕРБ, че е правена справка и лицето, което изпрати съобщение за организирания протест – Ивайло Мундев, според тях не съществувало.

Сметката за свлачището – повече от 20 милиона лв.

Само преместването на стълбовете високо напрежение ще струва към 7-8 млн. лева, съобщи още пред протестиращите Недялко Славов. На учудването, че местенето на 3 стълба, ще струва толкова много, добави: „Местят се с хеликоптери. Това са сметките на ЕСО, разглеждали сме и този вариант“. Аварийното укрепване на свлачището, което трябва да стане до 15 септември, е за 1,2 млн. лв. Повече от 2 млн. лева е сметката за обхода. А трайното укрепване на свлачището според министъра на регионалното развитие Николай Нанков ще е 7-8 млн. лв. Или общо сметката на срутището край разклона за Тикале може да подмине 20 млн. лв. На този фон нескромното изтъкване на кмета Николай Мелемов във Фейсбук, че правителството на Бойко Борисов е отпуснало 600 хиляди лева за възстановяване на пътя Смолян-Мугла, е наистина „див популизъм”, както казва Салих Аршински.

Обществен мониторинг – възможен ли е?

Протестиращите да водят градивен диалог с институциите като осъществяват обществен мониторинг на дейностите по укрепване, предложи в края на срещата си с тях Недялко Славов. Идеята е ежеседмично да се осъществяват срещи при разклона за село Тикале, където работещата по укрепване на срутището фирма да информира обществеността за напредъка, поясниха от областната управа. Първата среща е насрочена за понеделник – 06 август, от 18:00 часа. „Отзвук“ изпрати отворено писмо до Славов, приветствайки инициативата му. „За осъществяването на действителен обществен мониторинг е необходимо да бъдат предприети действия по активна прозрачност, с които да станат публично достояние договорът на АПИ с „работещата по укрепване на срутището фирма”, проектът за аварийно укрепване, договорът с проектантската фирма, документите за възлагане на аварийните дейности, количествено-стойностните сметки, линейните графици и др. При липса на достатъчно информация гражданите не биха могли да осъществят какъвто и да е мониторинг.“ – пише в писмото на „Отзвук“

Зарко Маринов

Коментари

коментара

Реклама