Най-високите данъци за коли в областта са в Доспат и Девин (обновена)

4805

Налозите в община Чепеларе приети без обществено обсъждане

Девин и Доспат са с най-високи данъци за автомобили в Смолянска област. Най-ниски налози пък ще се плащат в общините Смолян, Рудозем, Борино, Баните и Чепеларе. Общинският съвет в Чепеларе два пъти гласува по-високи данъци, но и двата пъти без да проведе обществено обсъждане. Веднъж областният управител им върна решението заради този пропуск, очаква се да го направи отново. Но тъй като сроковете за приемане на данък МПС за 2019 година изтекоха на 31 януари, в Чепеларе ще действат минималните ставки, заложени в Закона за местни данъци и такси (ЗМДТ).

Анализ на решенията на общинските съвети в областта показва, че в Девин и Доспат е приет данък за автомобили над средните в определените граници от ЗМДТ. Решението на ОбС Девин е от 23 януари, а на ОбС Доспат от 29 януари. Най-засегнати от новите налози са собствениците на ниския клас автомобили, използвани от по-бедното население – до 55 kW и между 55 и 74 kW (виж табл. 1). И в двете общини данъкът за колите до 55 kW е 0,80 лв. при заложени граници в закона между 0,34 и 1,20 за kW, а между 55 и 74 kW е 0,90 лв. при граници от 0,54 и 1,62 лв. за kW. Най-високи са данъците в Доспат и за средния клас коли – между 74 и 110 kW, за които съветниците са гласували по 1,30 лева на kW. За разлика от драстичното покачване при най-масовите автомобили, доспатските общинари са приели минимална ставка за за най-богатите, които карат най-мощните коли (над 254 kW) – по 2,10 лв. за kW. Община Доспат е единствената в Смолянска област, която е приела и по-високи коефициенти за екологична категория (виж табл. 2).

След публикуване на информацията „Отзвук“ научи, че предложението на кмета на Баните Милен Белчев за по-високи данъци не е прието, съветниците са гласували минималните налози за автомобили. Решението на ОбС все още не е влезнало в в сила, но тъй като срокът за приемането на данъците изтече на 31 януари, за Баните така или иначе ще важат минималните ставки.

Новите данъци за МПС до 3.5 т. в Доспат са приети без мотиви и обосновка. Единственото, което кметът Елин Радев посочва в проекта за изменение на Наредбата за местните данъци, е, че „най-съществената промяна, която ще засегне голяма група собственици на превозни средства е премахването на облекчението за катализаторно устройство, което ще доведе до сериозно увеличение на данъка“. Въпреки това Общинският съвет приема наредбата с 11 „за“, без „против“ и „въздържали се“.

В същото време кметът на Девин Красимир Даскалов е посочил, че промените ще доведат в някои случаи до увеличаване на данъка, както на товарните автомобили автомобили до 3,5 тона, така и на някои леки автомобили. В много случаи, според него при колите с висока мощност и с двигатели с по-високи екологични категории, ще има драстични намаления. И сам признава, че поради изцяло новия начин на облагане, при една част от превозните средства, в масивите липсват данни, необходими за начисляване на данъците по новия ред, и не могат да се прогнозират никакви стойности. По време на заседанието на ОбС председателят Руси Чаушев казва, че по негови сметки средното увеличение ще бъде максимум до 20 лв., а най-голямото увеличение може да бъде до 30 лева. С петима отсъстващи съветници ОбС в Девин приема наредбата с 12 „за“, без „против“ и „въздържали се“.

Промените Наредбите за местните данъци се наложиха заради новите формули, заложени в ЗМДТ, обнародвани в Държавен вестник – бр. 98 от 27.11.2018 г. Законът обаче определя само рамката, а общинските съвети гласуват конкретните ставки. Новата формула, по която ще се формира налогът за моторните превозни средства, включва годината на производство, мощността, умножена по приетата ставка за kW и екологичния стандарт на колата. Формулата е: ИмК, умножен по ЕК, където ИмК е имуществения компонент, включващ kW и годината на производство, а ЕК – екологична категория. Когато пък няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство, се приема, че превозното средство е без такава.

Забележка: Коефициентите за възраст във всички общини са еднакви: над 20 години – 1,1; над 15 до 20 години включително – 1,0; над 10 до 15 години включително – 1,3; над 5 до 10 години включително – 1,5; до 5 години включително – 2,3.

Колко би струвал данъкът на един от масовите автомобили в различните общини – „Фолксваген Голф 3“, бензин, произведен през 2002 г. с екологична категория „Евро 2“, 75 к.с или 56 кW. В Смолян, Рудозем, Борино, Баните и Чепеларе данъкът е 33,26 лв. В Мадан, Неделино и Златоград е малко повече – 37,00 лв., в Девин – 55,44 лв., а в Доспат – 63,00 лв. Данъкът за по-мощния и малко по-стар „Фолксваген Пасат 4“, дизел, от 1998 г., 2.5 TDI, „Евро 2“, 150 к.с., 112 кW в Смолян, Рудозем, Борино, Баните и Чепеларе е 166,69 лв, в Мадан – 184,31 лв, Неделино, Златоград и Девин – 189,73 лв., в Доспат – 215,60 лв.

И при по-новите коли, например „Дачия Логан“, 2016 г., 90 к.с., 67,11 кW, бензин, „Евро 5“, данъкът в Смолян, Рудозем, Борино, Баните и Чепеларе ще е най-нисък – 50,01 лв. В Мадан, Неделино и Златоград – 55,57, в Девин – 83,35 лв., в Доспат – 97,24 лв.

Данните за Община Баните навсякъде в текста са коригирани.

Елена Павлова

Коментари

коментара

Реклама