Кирил Хаджихристев: Искам да върна Смолян на картата на развитите български градове

1967

Аз съм достатъчно отговорен човек, за да не давам неизпълними обещания на гражданите, казва кандидатът на „Новото време“

Кирил Хараламбиев Хаджихристев e роден на 7 май 1966 г. в Смолян. Завършил е Висшето военно училище „Васил Левски“ във Велико Търново с гражданска специалност „Инженер двигатели с вътрешно горене“. През 1989 г. постъпва в системата на Министерството на вътрешните работи. Бил е началник на КАТ в Смолян, ръководител на звеното за борба с организираната престъпност и директор на Областната дирекция на МВР, както и зам.-министър на вътрешните работи в служебния кабинет на Георги Близнашки. През 2006 г. завършва право във Великотърновския университет. Ръководител е на групата съветници от КРОС в ОбС – Смолян. Женен, има син и дъщеря.

Какво Ви мотивира да се кандидатирате за кмет на община Смолян и какво искате да промените?
Всички, които ме познават, знаят че съм активен човек, който не е безразличен към бъдещето на Смолян. Моят жизнен и професионален път досега е минал тук, и в никакъв случай не ми е безразлично развитието на района.
За мен Смолян винаги е бил „столицата на Родопите” и символ на доброто съчетание на традициите и модерното развитие. И затова искам да го върна на картата на развитите български градове. Смолян не просто заслужава това – това е задача, чието решение очакват всички граждани на общината. Градът ни заслужава да се съизмерва с най-добрите образци на съвременното градско развитие у нас.

Вие сте подкрепен от местна коалиция „Новото време“, а през миналия мандат бяхте представител на местната коалиция КРОС. Какво наложи тази промяна?
Създаването на местната коалиция „Новото време“ има символно и дългосрочно значение. Първо, защото наложителната и необходимата промяна в общината е неизбежна и Смолян не може и не трябва да съществува като втора категория областен град (такова виждане бе съзнателно утвърждавано в последните години). Второ, защото нашите планове са насочени към интензивно развитие на градската среда и хармоничното й съчетаване с географските и природни дадености на района с цел превръщането на Смолян в приветливо, желано и добро място за живеене. Трето, защото съм убеден, че само местните хора, които познават и милеят за града и неговите села, могат най-добре да разберат нуждата от промяна в него и могат да положат истински усилия за това. Не на последно място, днешното изборно законодателство на практика забранява създаването на местни коалиции и доста императивно налага „партизирането” на местния интерес, превръщайки го в зависим от партийните централи в столицата. На нас ни бе забранено със специално писмо от ЦИК да бъдем регистрирани с познатото за всеки смолянчанин име КРОС и сега заставаме пред гражданите с името Новото време.

Съществува мнението, че ако кметът не е от управляваща в момента партия, няма да може да разчита на подкрепа от централната власт. Имате ли притеснения от подобно развитие?
Местната власт се занимава с ежедневните проблеми на гражданите и изисква неговото сътрудничество и участие. В този смисъл кметът, общинският съвет и администрацията не може да са проводници на политическата воля на централната власт, независимо от наложения от десетилетия модел на подкрепа при финансирането на местната власт от страна на правителството. В страната има достатъчно примери на кметове на областни градове, които не са представители на управляващата партия, не са заложници на централизирана партийна линия, но управляват не лошо областни градове (Кюстендил, Монтана, Плевен) и си сътрудничат с кабинета. Дори прави впечатление, че в търсенето на модели на сътрудничество, много често подобна консенсусна рамка между местната и централната изпълнителна власт се регулират доста успешно. Убеден съм, че в правителството в София вече добре знаят, че преяждането с власт на местно ниво създава проблеми.

Защо сте само кандидат-кмет, а не участвате и в листата на кандидатите за общински съветници?
Първо това не е прецедент за добро политическо поведение. Дори някои от големите партии тук са приели подобен подход. Аз търся реализация на идеите ми в изпълнителната власт на община Смолян и досегашното ми участие в общинския съвет беше добра административна школа. Моите усилия са насочени към практическата реализация на пакет от добри идеи, които искат цялостно ангажиране с проблемите на града, а не тънки политически сметки. Вместо това, в тази кампания залагам своята компетентност и заявявам готовността си да търся широк консенсус в бъдещия общински съвет. Подобен подход изисква голям ангажимент в името на Смолян, а не в името на партийни ангажименти.

Струва ми се, че през последните месеци отделяте малко време на важната тема, свързана с проблема за сметосъбирането на Смолян и изпълняващата го компания „Титан”…
Напротив, в нашата коалиция внимателно следим развитието на тази болна за общината тема. Ние много добре знаем, а съм убеден, че и гражданите добре помнят как започна този казус, кой подписа този неизгоден договор, който виси като воденичен камък върху местната хазна. Няма да е банално да кажа, че някои от гласовитите критици на модела на сметосъбиране в Смолян и на фирмата „Титан” днес идват именно от средите на партията, която подписа и реализира този порочен договор. Нека напомня, че досегашното управление на града реши да го продължи, макар да обещаваше друго. То не направи дори и една стъпка за ревизия на договора за сметопочистване и го остави в лабиринта на сложната административна процедура. В последните четири години ние, общинските съветници от КРОС направихме много опити да накараме отговорните за това лица в общината да разгърнат минимални усилия в тази посока. Днес тази ситуация стигна до управленска безпомощност, която мирише толкова, колкото самата смет.
Моят ангажимент като бъдещ кмет на общината ще бъде именно към ревизия на сегашното състояние и създаването на алтернативен модел при сметосъбирането – общинска фирма, ангажирана изцяло с проблема, която не е заложник на частни интереси или партийни задачи. Вярвам, че гражданите на Смолян ще ме подкрепят в това усилие. Освен това твърдя, че общината може да постигне допълнително финансиране от поне 4 млн. лв. годишно от ефективно рециклиране и бициклиране на отпадъците. А това са средства, които могат да подпомогнат постъпателното развитие на града.

Как бихте отчели Вашето лично участие в ОбС през последните 4 години и каква е оценката Ви за групата на КРОС в местния парламент?
Нашата група в ОбС бе втората по численост след тази на ГЕРБ и не успяхме да постигнем мнозинство по най-важните проблеми. Затова и нашето поведение като твърда опозиция на сегашната власт може да бъде оценено от гражданите. Добрите ни предложения за ревизия на договора по сметосъбирането, за решаването на проблема с бездомните кучета или стопиране на безконтролната разпродажба на общинска собственост, бяха категорично отхвърляни от управляващите. В продължение на четири години обаче аз не спрях да се срещам с гражданите от региона и чувствам подкрепата им за реализация на нашите добри намерения. Затова знам, че ние уверено можем да направим онова, което управляващите съзнателно пропуснаха или отхвърлиха, само защото бе идея, чужда на тяхната тясна партийна гледа точка.

Чул съм и мнения, че сте заложник на чужди интереси и че, едва ли не, сте „кукла на конци” за едрия местен бизнес. Какъв е Вашият коментар?
Всеки, който ме познава, знае че като представител на известния тук Хаджихристев род, не съм податлив на подобни зависимости. Аз не просто познавам почти всеки човек в града и общината, но и с поведението си досега съм дал достатъчно примери за самостоятелност и лична позиция. В този смисъл амбициите ми са да търся сътрудничество с всеки гражданин на града, а не да деля хората на влиятелни или не. Подобен подход е повече характерен за сегашния екип, който управлява Смолян, който по силата на тясно партийния си ангажимент предпочете да разделя смолянчани, вместо да ги обединява в името на доброто им общо бъдеще. И да – аз не съм „партийна кукла”, търсете подобни примери другаде.

Каква е позицията Ви за проекта „Перелик”?
Проектът е стратегически и е част от приетия от правителството план за развитие на областта, т. е. той е част от националната политика. Това ни препраща към вече зададения въпрос как кмет, избран от местните хора, работи с правителството. В същото време именно човекът, най-тясно ангажиран с проекта „Перелик” – Кирил Асенов, е водач на нашата листа.
Именно в този проект ние намираме консенсус и с централната власт. В нашата програма развитието на туризма и периферния на него бизнес е централен акцент и основа за развитието на общината. Предлагането на интегриран туристически продукт и съчетаването на зимен и летен туризъм в неговите разнообразни форми – фестивали, спорт, забавление или интерес към културните и исторически ценности на района, е решение и най-важна стъпка за икономическото развитие на общината.

Какви биха били първите Ви стъпки, ако бъдете избран за кмет на Смолян и какво искате да промените в града?
Смятам, че съм достатъчно отговорен човек, за да давам неизпълними обещания на гражданите. А и вероятно има и скрити подводни камъни, които сегашната власт е оставила и които ще откривам тепърва. Но съм насяно, че мандатът във властта е регламентиран, за да се постигнат належащи ангажименти по въпроси, по които гражданите на града отдавна негодуват. Моите първи стъпки ще са насочени към овладяването на финансовия хаос, който е в момента, към ревизия на неизгодните договори и към бързи ремонти в инфраструктурата чрез създаването на малка общинска компания за поддръжка на града като цяло. Знам, че поне три месеца ще е необходима стабилизация, за да може нещата постепенно да поемат своя логичен ход.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!

Коментари

коментара

Реклама