Абитуриент от Рудозем с първа награда от Национален конкурс за 24 май

1332
Радослав с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев по време на връчване на наградите на 24 май

Абитуриентът Радослав Смаилов взе първа награда на Националния конкурс за есе, посветен на 24 май – „Благослов за учителя“. Навръх празника на светите братя Кирил и Методий 12-токласникът от рудоземската гимназия получи наградата си – почетна грамота и парична награда. Есето на Радослав е на тема как учителството трябва да оцелее в днешно време. „Това е професията, която прави всичко останало. Благодарение на учителите българското ще просъществува“, казва младежът. При написването на есето той се е водил от мотото в „Азбучна молитва“ на Константин Преславски – „Сега вървя по дирите на учителите“.
Наградата бе връчена на конференция на КТ „Подкрепа“, на която присъства и образователният министър Красимир Вълчев.
Радослав започва да се изявява на конкурси и олимпиади още в осми клас. Два пъти е бил на Национален кръг на олимпиада по български език и литература. Досега вече е събрал 101 национални грамоти за есета. Силата на Радослав определено е в български език и литература, предпочита Вазов, Ботев и Далчев.

Литературата е моят живот, казва Радослав Смаилов

Радослав, последните няколко години си спечелил много награди, участваш постоянно в конкурси. Какво ти носи всичко това?
Откакто започнах да се изявявам в различни области, в различни конкурси, винаги съм получавал от успехите, наградите, постиженията, едно положително чувство, една положителна емоция, и това ме е карало да вървя все напред, да дерзая. Да, имам много и различни награди, но те не са най-важното нещо, което чакам от даден конкурс. Емоцията е по-стойностната награда, която си доставям с участието си. Когато спечеля конкурс, душата ми се изпълва с емоция. Във всяко едно състезание тя е различна. Остава отпечатък в мен. Аз не се ограничавам в писането си, излизам винаги от рамката. Всяко едно есе мога да го „облека“ по различен начин.

Кога започна да се явяваш на конкурси и олимпиади, кой ти даде началният тласък?
Разковничето да започна да се явявам на тези конкурси и олимпиади бе в осми клас и всичко започна след като се класирах за национален кръг на олимпиада по химия. Може би това ми даде енергия и повече хъс да се изявявам. След това съвсем случайно попаднах във фейсбук на три конкурса за есе и реших да се пробвам. Така стана, че и трите конкурса спечелих от първия път. Може би това ме мотивира. Винаги съм казвал, че трябва да си достоен да получиш една награда, но и да си и отговорен да я пазиш

Имаш спечелени конкурси и по английски език и по немски език, така ли е?
Да, това е благодарение на учителите ми, които са ми дали добра подготовка. Но определено чуждите езици не са моята страст. Литературата е моето хоби и интерес.

От учителите ли завесеше това, ти да заобичаш литературата и българския език?
Винаги съм казвал, че учителят има водеща роля, за да може ученикът да обича предмета и да израства ден след ден. Да, 80% от всичко това е отговорност на учителя, той е главният виновник. Но разбира се, важен е и интересът от страна на ученика.

От всичките награди, коя ти е най-скъпа?
Не мога да деля наградите. Всяка една от тях носи едно индивидуално усещане и емоция. Но може би това са двете поредни години, когато ходя на Национална олимпиада – миналата година в Габрово, тази година в Сливен. Това ще остави у мен най-ярък отпечатък.

Имало ли е случаи, когато се затрудняваш с дадена тема?
По принцип, въпреки че предметът „Български език и литература“ е една уникална смесица от три неща в едно – български език, литература и писане на аргументативен текст. Те се сливат в едно и образуват този предмет. От една страна, когато ти мислиш по даден въпрос, анализираш го, интерпретираш го – например литературна творба, спрямо литературните критици – кой какво е казал. Но от друга страна стои толкова красиво, когато е написано грамотно, когато няма грешки и се превръща в текст емблема, еталон, който е красив за аудиторията. Аз обаче винаги съм предпочитал литературата, тя е моят живот. В българския език има подводни камъни, а за мен литературата е огледало на твоята душа – каквото мислиш, това казваш.

Сега си абитуриент, завършваш 12 клас, имаш ли вече някаква насоченост?
Смятам да уча за учител по български език, литература и история. Най-вероятно в Софийския университет, стига да не ме отвее вятърът в някаква друга посока. Но още от шести клас знам, че искам да бъда учител по български език и литература.
Явява ли се на предварителен изпити?
Не, не съм се явявал на предварителни изпити. Смятам, че ще имам блестяща оценка на матурата. Подготовката ми е добра, а и три поредни години съм се явявал на Национална олимпиада по български език, която е вход за всеки университет в България.

Като спомена матурата, ти как отговори на въпрос №7, който породи много дебати в национален мащаб?
На седми въпрос отбелязах (б) като правилен отговор и все още мисля, че това е вярното, защото в другите три отговора грешките са очевадни и се виждат много добре. А това, че в (б) думата „комисия“ не е членувана, не е грешка.

Влече ли те мисълта за чужбина, ще останеш ли в България след като завършиш висшето си образование?
Аз ще остана в България. Дори искам да се върна в родния ми град Рудозем и да бъда учител в гимназията, която сега завърших. Там ми е приятно, атмосферата е хубава. Никога не съм имал в мен бушуваща дилема – дали да остана в България, или да замина за чужбина. Аз ценя родното, патриот съм и не случайно любимият ми автор е Иван Вазов.

С другите предмети как се справяш?
С всички предмети се справям добре. В интерес на истината втората матура, на която се явих, е по физика. Харесвам всички предмети, защото от всеки един от тях може да извлечеш някаква полза. Умея да пресявам нужното от ненужното.

Завършваш с отлична диплома, очакваш ли златен медал?
Очаквам резултатите от матурите, иначе дипломата ми е 6,00. Тук е моментът да кажа, че благодаря на директорката на нашето училище СУ „Св. св. Кирил и Методий“ г-жа Кирякова, която винаги е била зад мен, правила е всичко, което може, за да стане всяка моя мечта реалност.

Според теб грамотни ли са българските младежи?
Не мога да кажа точно, защото в днешно време младежите имат други приоритети. Наистина голяма част от учениците не са грамотни и тяхната стихия не са литературата и българският език. Но смятам, че след като сме българи, и след като живеем в тази държава, трябва да четем и пишем на български език и всеки текст да бъде грамотно написан.

Трябва ли нещо да се промени в образователната система?
Аз лично не одобрявам новите, иновативни методи. Предпочитам по стария модел, както е било преди около 20 години, произведенията да се тълкуват на достъпен език, който всички да разбират и да им бъде интересно. Учителят трябва да плени аудиторията и тя да го слуша и гледа с интерес.

Да не пропусна абитуриентския си бал на 24-ти май заради наградата, която получи в София?
Аз бях взел решение да не ходя на бал. Не виждам смисъл в тези неща.

Какво ще пожелаеш на съучениците си, вече поемате по нов път в живота?
Ще пожелая най-вече да са живи и здрави, да продължават напред със своите цели и разбира се, да осъществят всяка една своя мечта, защото това е смисълът на живота – какво човек ще остави след себе си.

Коментари

коментара